Van MartinN en zijn team een uitgebreid verslag ontvangen van onze thuiswedstrijd tegen HWP 4.
Oorspronkelijke datum zou 8-1 zijn, maar gezien de kans dat de Nieuwe Silo dicht was, hadden wij HWP gevraagd of 15-1 ook een optie was.
En dat was geen probleem, uiteindelijk kwam het HWP ook beter uit en omdat onze WhiteQueen dan weer terug uit de States zou zijn, was iedereen tevreden met 15-1.

Ezra Hulsman speelde met zwart op bord 1 tegen Jan Willem Spanjer. De pot ging gelijk op in de opening met een interessante Konings Indisch met d4 c4 Pc3 voor wit en Pf6 g6 Lg7 voor zwart, gevolgd door e4 voor wit en d6 voor zwart. Wit ging volledig voor het overnemen van het midden door f4 te spelen, ook bekend als de Four Pawns Attack in de KID. Zwart sloeg terug met e5, een minder geliefde zet door de computer, maar na 6. fxe5 dxe5 is de stand volgens de vis +0.54. Hierna gooit wit de stelling dicht met d5, en een interessante stelling vormt met zwart die c6 speelt na korte rokade. Een interessante verschuiving om het midden van wit aan te vallen vindt plaats, en na wat voorbereiding speelt zwart f5 en weet de e-pion van wit af te ruilen. Helaas volgt na Pg5 voor wit een fout voor zwart, waar het paard naar de (schijnbaar) enige mogelijke plek terug speelt, maar dit leidt tot een +2.34 voorsprong voor wit. Zwart probeert terug te komen en rustig zijn stukken te coördineren om een counteraanval in te zetten, maar helaas volgt hierin fout nummer twee, en ook helaas het einde van de pot.

Erik speelde tegen Harm Jonker met zwart op bord 3, het werd een Franse Doorschuifvariant. De kansen wisselden nogal, en in het middenspel verloor ik een kwaliteit tegen een pion. Mijn plan was om twee verbonden vrijpionnen te krijgen in het centrum. Dat lukte uiteindelijk, en toen Harm zijn koning er niet tijdig bij haalde was de winst niet moeilijk meer. Ik won een toren tegen die twee pionnen, en tegen een paard meer spelen zag hij niet zitten. Achteraf meldde meermaals hij dat hij tijdens de partij erg moe was, of werd.
Erik heeft zijn partij al onder de rubriek Partijen gepubliceerd.

Linda had in haar partij, met wit op bord 4, tegen Jaap Rotte een voordeel - een pion gewonnen (zetten 17-20) - maar daarna speelde ik slecht. Ik miste een betere zet op zet 21 en, veel slechter, ik maakte een blunder op zet 29 (mijn hand nam de verkeerde pion). Maar Ik had geluk! - mijn tegenstander miste zijn kansen in het eindspel. Waarna de partij eindigde in remise.

Op bord 5 speelde Artyom met zwart tegen de nestor van HWP4: Jan van Donsselaer (eens 2100+)
De eerste vijf zetten werden geblitzt:

De post mortem was erg interessant, waarbij mijn tegenstander in zijn jongere jaren fanatieker bleek te hebben geschaakt en Victor Korchnoi vertelde te kennen in zijn korte tijd in Nederland.

Zelf speelde ik (Martin) op bord 6 met wit tegen Rens Zuiderveld, de opening (geweigerd damegambiet) kwam ik behoorlijk door. In het middenspel koos ik het verkeerde paard om te zetten (zag dit direct), en daarna kwam de zwarte Dame mijn stelling binnen. En begon ik steeds slechter te staan. Ik moest diverse malen denken aan Ben de Leur, die mij vaak vertelde opgeven kan altijd nog.... Dus ik speelde rustig door, en kwam naarmate de partij verder liep eigenlijk steeds beter te staan. Omdat mijn tegenstander het blijkbaar ook niet helemaal zag.
Echter een beslissende wending met Ld4 liet ik achterwege (heb ik NOOIT gezien.....) en na een dramatische Toren zet kon ik opgeven. Dat krijg je soms als je te overtuigd bent van je terugkomst in de partij en aanstaande overwinning.
Dat moet je even verder kijken dan je neus lang is.
Willem Hensbergen (onze wedstrijdleider) zei het ook direct na afloop dat hij vond dat ik Ld4 niet overwoog. Wel ruim 3uur achter het bord.
Helaas maar het is niet anders.

Orlando speelde op bord 2 met wit tegen Frits Bakkes, en na een hele lange partij werd tot remise besloten. Waardoor de einduitslag 3-3 werd.

Met deze 3-3 komen we weer op de 3e plek, de nummer 1 en 2 (onze tegenstanders) staan op grote afstand, maar de rest van het veld is erg close.
Zie de NHSB site.