Het zomerschaak had gisteren weer een geweldige opkomt met zeker 40 jeugdspelers.
Er werd les gegeven in het eindspel, waarvoor Ivo speciaal was ingevlogen oet Twente en

er was uitleg over een opening door Armin, dat een zeer aandachtige klas leerlingen trok.

Kortom, weer een geslaagde avond!

Maandagavond was het weer gezellig druk. Samen schaken in een partij hands and brains.
De één zegt welk stuk moet worden gezet, de ander bepaald de zet. En als dat niet was wat je had bedacht, moet je snel je strategie aanpassen.
Verrassend en gezellig.

De lessen zijn afgelopen, maar toch komen iedere maandagavond veel jonge schakers naar de club, om allerlei leuke schaakactiviteiten te hebben.
Dit onder de enthousiaste leiding van Saskia, geholpen door enige trouwe trainers.

Een keer per jaar hebben we trainersavond.
Daar krijgen de trainers een kleinigheid voor hun inspanningen en worden onderwerpen besproken m.b.t. tot lesgeven.

Winfried vertelde over de nieuwe cursus Trainer A.
Waar ik in een ver verleden de Trainer 1 (nu A) pedagogisch zwaar vond tegenvallen, lijkt de KNSB nu wat de andere kant te zijn doorgeslagen.
Maar het was een proef, dus wie weet.

Ik zelf behandelde "Hoe een partij te analyseren en te bespreken".
Helaas deed de beamer het weer niet en moesten we improviseren, wat lastig was voor de trainers van de lagere stappen.

Tenslotte gaf Saskia een vooruitblik op komend seizoen en ging een ieder daarna naar huis.

Maandag, dd 10-06-2024 was de eerste vrije jeugdavond. Ik wilde op tijd aanwezig zijn en arriveerde 18:55.
Het voorste lokaal was al helemaal gevuld met jeugdschakers! En in lokaal 2 waren nog eens 12 kinderen aanwezig die al een jaar of langer op de wachtlijst hadden gestaan.

Ik werd "besprongen" door een ouder die vertelde dat ik vorig jaar mei tegen zijn zoontje had geschaakt en dat de jongen meer dan een jaar op de wachtlijst had gestaan en nu in september mocht beginnen.
Ontroerend enthousiasme en bewijs dat we als SC Hoofddorp en in het bijzonder al onze trainers goed bezig zijn!